6. Badacsonytördemic - Nagyvázsony

Balatonhenye - Csicsói erdészház 6.1 km
Csicsói erdészház - Nagyvázsony 8.0 km
Összesen: 41 km

A szakasz a Badacsony nyugati oldalán kezdődik. A badacsonytördemici vasútállomástól néhány száz métert kanyargunk a falu utcáin, majd kaptatón folytatjuk az utunkat az egyre ritkuló pincék között. Az útról egy keskeny de jól jelzett ösvényen kell letérni balra a Bujdosók lépcsője felé. Felfelé haladva ki kell kerülni egy használaton kívüli turistaházat egy elég bozótos kis ösvényen. A lépcsőfokokat néhol épített pihenőhelyek törik meg, ahol pihenhetünk kicsit, erőt gyűjtve a továbbhaladáshoz. A lépcsősor tetejére érve dél felé fordulnak a jelzések, és egy ösvényen, a fennsík peremén vezetnek tovább.

Egy jó darabig haladunk ott hol enyhén, hol erősebben hullámvasutazva. Ezen a szakaszon számos kilátópont található ahonnan gyönyörködhetünk a tájban. Tovább lépdelve a hegy legmagasabb pontja felé fordult az út. Ott található a nemrég újjáépített Kisfaludy kilátó, aminek a tetejéről látni lehet további utunk helyszíneit. A kilátót magunk mögött hagyva észak felé indulunk.

Meredeken ereszkedve, át a Kőkapun, és az onnan letöredezett szikladarabok által kialakult kőfolyásokon haladva érünk le a Badacsony északi pincéihez. Az erdős területet ott hosszan elnyúló szőlőlugasok váltják fel, a hozzá tartozó borospincékkel együtt. Egészen a Gulácsig kanyaroghatunk a lugasok és a tőkék között. Ahhoz azonban, hogy elérjünk oda, előbb át kell kelni a - forgalmas - Badacsonytomajt és Tapolcát összekötő úton. Ha átértünk pár száz méter után meredeken emelkedni kezd az út. Ahogy haladunk felfelé, lassan eltűnnek a szőlőbirtokok, és fák veszik át az uralmat. Viszonylag jól kitaposott ösvényen haladhatunk, de néhány helyen figyelni kell a csalános területekre. A Kéktúra nem érinti a Gulács csúcsát, oda kék háromszög jelzés vezet. Az ösvény a hegy keleti felén halad, amin a rövid kaptató után ereszkedni is kezdünk, majd ha leértünk, nem sokkal később rátérünk a Káptalantóti felé vezető műútra.

Kicsivel több, mint 1 kilométer után érünk be a faluba dél felől. Még pár száz métert haladva jutunk el a Horváth kert büféhez. Ott található a Kéktúra bélyegzője. Pecsételés után ihatunk egy kis frissítőt, mielőtt folytatnánk az utat. A pihenő után észak felé lépdelünk tovább. Ahogy magunk elé tekintünk, láthatjuk már a következő célpontunkat, a Csobáncot.

A falut magunk mögött hagyva egy másik műútra térünk rá. Ezen haladunk pár száz métert kelet felé majd ismét észak felé fordulunk egy földúton és haladunk tovább a hegy felé. A szakaszon ismét szőlőtőkék között haladhatunk egy darabig, de ahogy egyre feljebb érünk, ismét a természet veszi át az uralmat. A vár-kút a legmagasabb pont, amit érint a túra a Csobáncon. A csúcsot és az ott található várromot az innen induló a kék "L" jelzéssel érhetjük el. A kúttól továbbhaladva észak felé elkezdünk leereszkedni a hegyről. Jó pár lépés erejéig horhóban haladunk, de utána egy rövid szakaszon jobb minőségű útra váltunk. Néhol a fák között már látni a két csúcsot - Láz-tető és a Köves-hegy, - amelyek közt halad a Kéktúra útvonala. Az oda vezető szakaszon szűk, bozótos ösvényeken haladunk, helyenként a jelzések is hiányosak. Ha azonban felértünk a kaptatón a nyeregbe, akkor kicsit megkönnyebbülhetünk. Onnantól fogva lejtőn haladunk és a bozótos szakasznak is nemsokára búcsút inthetünk. Tovább menve lérjük a mindszentkállai szőlőket, majd fura kis oszlopokba botlunk. Kicsit tovább haladva találunk egy információs táblát, ami magyarázatot ad a talányra. Ezek a Theodora-Kékkő tanösvény jelzőoszlopai, egy rövid szakaszon fedi egymást a két útvonal.

Ha tovább megyünk, bérünk Mindszentkállára. Egy ideig a falu utcáin sétálunk majd a temetőnél kelet felé fordulva, Szentbékkálla irányába folytatjuk az utat. Azonban hogy odáig eljussunk, kell még egy kis kitérőt tennünk. Pár száz métert kell haladnunk és a lovarda irányába mutató táblánál le kell fordulni az adott irányba. Elhaladunk az épületek, majd egy lovaspóló pálya mellett. Egy enyhe kanyargós emelkedő rész jön, aminek a végén először egy parkolót, majd a szemtbékkállai kőtengert pillanthatjuk meg. Át kell haladtunk a kőtengeren, aminek a végén egy jobb kanyar után leereszkedünk a falu határába. Mielőtt azonban ténylegesen beérnénk az útvonal tesz egy kitérőt a Velétei palotaromhoz. Az oda vezető úton van egy rövid igen meredek szakasz, nagy, nehéz táskával kicsit megerőltető.

A rom után most már tényleg a település felé vesszük az irányt. Elhaladunk a templom előtt majd lakóházak között ereszkedünk a falu központjába. Ott találjuk a pecsételnek otthont adó vegyesbolt-kocsma épületegyüttest.

Pecsételés után haladjunk tovább dél felé és pár lépés után forduljunk jobbra, és menjünk tovább kelet felé. A falu határain kívül a jelzések mellett információs táblák is segítik az előrejutást. Ezek a táblák egy egyenes, de meredek és szűk ösvényhez vezetnek. Ennek az ösvénynek a tetején található az Öreg-hegyi kút. A forrásból hideg, tiszta vízzel tölthetjük meg a kulacsainkat. A megálló után egy rövid szakaszon keskeny műúton haladunk, ahonnan nyugat felé tekintve láthatjuk a Balaton-felvidék tanúhegyeit. Ahol már elkezdene ereszkedni az út alattunk, ott a jelzéseket követve mi jobbra fordulunk és folytatjuk a kapaszkodást a Fekete-hegyre. A hegyen található Napfényszentélyig könnyű a dolgunk, ott azonban igencsak meredekké válik az út. Majdnem egész a csúcsig - és az ott lévő kilátóig – meredek emelkedőn kanyarogva haladunk.

A csodás látványt nyújtó kilátót magunk mögött hagyva, egy darabon a hegy peremén haladunk, majd egy éles jobb kanyar után meredeken ereszkedni kezdünk a hegyoldalban. A hegy lábához érve egy kis pihentetős szakaszhoz érünk, ezen haladunk pár száz métert, majd egy horhóba érünk, amely visszafelé vezet a hegyen felfelé. Nem kell visszamennünk a hegy tetejére, jó pár lépés után - a jelzések nyomán - kikapaszkodunk a horhóból. Az előttünk álló durván másfél kilométeres szakaszon változatos terepen haladunk a pecsételő helyig. Többnyire földúton, erdős területen, de érintve az Öreg-hegyen telepített szőlőket is. A jelzések elég hiányosak, tehát fokozott figyelemmel haladjunk, főleg az elágazásoknál, különben könnyen eltévedhetünk. Kanyargós földúton érünk Balatonhenyére, ahol a vegyesbolt-kocsma épületpárost kell keresnünk a pecsételés végrehajtásához.

A kocsmától dél felé indulunk tovább, majd egy elágazásnál kelet felé fordulva elhagyjuk a települést. Egy telep mellett elhaladva enyhén meredek emelkedőhöz jutunk. A jelzések ritkán vannak, de az út adja magát. Alig látszó keréknyomokon, bokros, bozótos területen lépdelhetünk.  Jelzéseket ne nagyon keressünk errefelé sem, de szerencsére az út szinte elronthatatlan. Jó egy kilométer után kicsit változik a terep, onnantól balról szántóföld, jobbról erdő szegélyezi az utunkat. Néhol az erdőben friss irtás nyomokat láthatunk, azonban a jelzéssel rendelkező fákat meghagyták. Szinte teljesen egyenes ez a szakasz, csak miután véget ér a szántó és teljesen erdős területre érünk, akkor válik kanyargóssá kicsit. Az erdőben nagyjából egy kilométert kell menni földúton, majd egy murvás erdei útra térünk, és észak felé folytatjuk az utat. Nagyjából két kilométert kell még sétálnunk következő állomásunkig. Az út felénél egy elágazáshoz érünk, amelynél jobbra kell térnünk. Az elágazó után még kb. egy kilométert kanyargunk aztán a pecsételő helyhez, a Balaton-felvidéki erdei iskolához (volt Csicsói erdészház) érünk. A pecsét a bejárattal szemben lévő oszlopon van.

Dolgunk végeztével ugyanazon az úton folytatjuk az utat, mint amin eddig eljutottunk. Pár száz méter után egy észak-dél irányú nyiladékba jutunk. Ebben a nyiladékban haladva műúthoz érünk. Pár száz méter után le kell térnünk a műútról a Viszont-völgybe, egy balra nyíló földúton. Figyelmesek legyünk, mert a jelzések a letérőnél hiányoznak, azokat beljebb kell keresnünk 10-20 méterre az úttól. Másfél kilométer után egy romhoz érünk. Ez az egykori tálodi kolostor egyetlen épen maradt fala. Közvetlen mellette található a Kinizsi-forrás. Tovább haladva egy hosszú tisztásra érünk, ahol lassan keréknyomokká fejlődik az addigi erdei ösvény. Ahogy előrébb jutunk, a fák közül lassan előtűnik a Kab-hegy, valamint a tv és rádió adótorony. A völgy aljához érve a keréknyomok jobbra fordulnak, és a távolban haladó műúttal párhuzamosan vezetnek tovább. A jelzések néhol hiányosak, de az út mindenhol adja magát. Így haladunk nyugat felé talán másfél kilométert, majd a Szent Mihály-domb nyugati oldalán kell felkapaszkodnunk. A domb tetején elhaladunk a Szent Mihály kolostor impozáns romjai mellett. A romoktól tovább lépdelve, lassan ereszkedve a dombról elénk tűnnek Nagyvázsony első házai. A település temetője mellet elhaladva el is érjük a házakat, majd azok között lassan előtűnik a Kinizsi vár lakótornya. A várhoz kell mennünk, ott van a pénztárnál a pecsét, és ha szerencsénk van, még nyitva találjuk és be is tudunk menni. Ezzel az állomással tér véget az Országos Kéktúra 6. szakasza.