9. Zirc - Bodajk, Csókakő vm

beszámoló | képek 1, 2, 3 | szállás

Útvonal leírás: (bejárás: 2014. június 1-3.)

Zirc - Bakonynána 9,5 km
Bakonykúti - Fehérvárcsurgó, Becsali büfé 8,0 km
Fehérvárcsurgó, Becsali büfé - Bodajk, Csókakő vm. 12,0 km
Összesen: 58,9 km

A zirci vasútállomásról térjünk vissza a Kéktúra útvonalára és a Köztársaság utcán haladjunk kelet felé. A településen belül még tudunk a járdán ballagni, azon kívül csak a forgalmas út szélén. Vigyázva haladjunk a kicsivel több, mint 1 kilométeren. Ezután újra lakott területen, Nagyesztergáron találjuk magunkat. A falu főutcáján sétálunk, majd az Erdei Ferenc utcára fordulunk. Az utca végén, a műutat elhagyva balra tartva egy hangulatos kis erdős területre érünk. Rövid időn belül magunk mellett tudhatjuk a Gaja-patakot, mely innentől fogva nagyban meghatározza haladási irányunkat. Nagyjából két kilométer után kis időre eltávolodunk a medertől. Ezen a részen magas aljnövényzetre kell számítani, ami elég sok csalánt is tartalmaz. 1,5 kilométeren belül újfent a sebesen futó patak mellé érünk, és mellette haladva kiérünk a Bakonynána felé vezető műútra. Azon balra kanyarodva tudjuk megközelíteni a települést. A faluba beérve rövid időre el kell, hogy hagyjuk a Kék útvonalát. A főutcán egyenesen haladva a központban található Római Vendégháznál (korábban kocsma) található a Kéktúra újabb pecsételő helye. A bejárattól jobbra található kapun találhatjuk meg a bélyegzőt, vagy a bejárati ajtón feltüntetett telefonszámon kérhetünk információt annak hollétéről.

A faluban történt pecsételést követően visszafelé kell ballagnunk pár száz métert, majd a Római-fürdő felé mutató nyíl irányába kanyarodva visszatértünk a Kék útvonalára. Néhány lépés után balra letérünk az aszfaltról, és a keréknyomok mentén haladunk a Prémmalom vendégházig. Az épület körüli kerítést megkerülve ismét a Gaja medrével párhuzamosan kanyargunk. Néhol jóval a vízfolyás felett haladunk, ezekről csodás látványt mutat a szurdokvölgy. Kicsivel több, mint 1,00 kilométer után visszatérünk a patak szintjére és egy szépen kialakított pihenőhelyre érünk. Itt érdemes egy pár száz méteres kitérőt tenni a Római-fürdőhöz és a Savanyó Jóska-barlanghoz, csodás látványosságok. A pihenőhelytől a kék jelzésen továbbhaladva ismét emelkedő úton lépdelhetünk, és kicsit eltávolodunk a pataktól is. Útvonalunk nagyjából annak nyomvonalát másolja, de majd másfél kilométert megtéve egy éles jobbkanyart követően keresztezi azt. Magasabb vízállásnál segédeszközre lehet szükségünk, hogy száraz lábbal átkelhessünk a hidat képző köveken és a vastag ágakon.
Utunkat továbbra is a patakmederrel párhuzamosan folytatjuk. Nagyjából 2 kilométert megtéve egy kerítést pillantunk meg. Ez a Jásd határában álló szentkút és kápolna kerítése. Érdemes körbejárni az elkerített területet mielőtt besétálnánk a faluba. Néhány száz méter múlva egy hídon újfent keresztezzük a Gaja patakot, majd ezután balra fordulunk a falu központja felé pecsételés céljából. A Bisztróban 2 bélyegző is található: egy régebbi a pultban és egy új formátumú a terasz korlátján.

Papírmunka után sétáljunk vissza a hídig, de ne keljünk át rajta, hanem balra tartva folytassuk a túránkat. Egy kis rozoga hídon átkelve rövidesen megkezdjük a felkapaszkodást a Tési-fennsíkra. A jelzések nem éppen a legtökéletesebbek ezen a szakaszon, de ha nagyjából a DK-i irányba tartó ösvényeket, földutakat követjük, akkor nem ronthatjuk el a menetet. A táv felén túljutva keresztezünk egy murvás utat. Ezen balra fordulva a pár hónapja átadott Széchenyi Zsigmond kilátóhoz tehetünk egy kis kitérőt, gyönyörű kilátás nyílik észak felé a 18,5 méteres építmény tetejéről. Nézelődés után visszatérve a Kéktúra ösvényére tovább haladunk emelkedve Tés felé. Miután az emelkedő megenyhül, az erdőből kiérve rögtön a település házai közt találjuk magunkat. Pár lépéssel a település főutcájára érünk. Jobbra a szélmalmok, balra pedig kék jelzések találhatóak. Mi ezeket követve haladunk Csőszpuszta felé. Az éles jobbkanyarban betérünk a földútra melyen a V alakú aszfaltutat vághatjuk le. Visszatérve a műútra, jobbra fordulunk az Alba Regia Barlangkutató Állomás épületei felé. Ott a bejárat mellett találjuk a Kéktúra újabb bélyegzőjét.

Pecsételést követően jó minőségű földúton folytatjuk utunkat. A nagyobb elágazásoknál körültekintően járjunk el, mert nem mindenhol van megfelelően jelezve az irány, távolabbi fákon is keressük a felfestéseket. 2 kilométer múlva a Hamuházhoz érünk, mely után pár száz métert murvás úton ballaghatunk. Erről egy balra leágazó földúton halad tovább a Kék. Rövidesen a Tűzköves-völgybe érünk, ahol egy viszonylag jól követhető ösvényen lépdelhetünk. Néhol kidőlt fák nehezítik az előrejutást. Pár lépés erejéig érintünk egy műutat - ahol a P+ jelzés is a miénk mellé szegődik, - majd egy kis benőtt ösvényen Erdei Szentélyhez jutunk. Onnan egy széles erdei úton haladunk következő pecsételőhelyünk felé ÉÉK-i irányban. Körülbelül 1 kilométert megtéve a valamikori Kisgyónbánya területére érünk. Ezt egy emlékmű és a már hiányos feliratú oszlop jelzi. Innen aszfalton megyünk köztes célpontunkig. A Természetbarát Telepre érve, a Gyöngyvirág kulcsosház villanyóra szekrényére szerelt dobozkában találhatunk nyalókát, melyet a füzetünkbe ragasztva igazolhatjuk ottjártunkat.

A telepet magunk mögött hagyva rövid szakaszt murvás úton teljesítünk, majd jobbra letérünk róla egy elágazásnál. Enyhén emelkedve kanyargunk az erdei úton döntően DK-i irányban. 2-2,5 kilométer után keleti irányt veszünk fel és jó 1,5 kilométeren át ezt is tartjuk. Erről az egyenesről a fák között már rálátni Csókakő várára. Villanyvezetéket elérve jobbra fordulunk és a vezetékekkel párhuzamosan folytatjuk a túrát. Az erdőből szántóföld mellé kiérve balra előttünk Isztimér tűnik fel. Nagyjából két kilométer múlva csatlakozik mellénk a P sáv jelzés, ekkor a mi jelzésünk is letér az eddig járt útról, és a Burok-vögy peremére vezet bennünket. Innentől hosszan a nehezen járható benőtt, köves Burok-parti ösvényen haladunk. Eddig megszokott tempónknál jóval lassabban tudunk majd haladni. Hosszan követjük a völgy peremét, majd ahol a P sáv leereszkedik a völgybe, onnantól könnyebbé válik a séta. Jól követhető útvonalon haladunk következő állomásunk, Bakonykúti felé. A fák közül néha előtűnik a falu templomának tornya. Első házait csak a közvetlen közelükbe való megérkezésünkkor pillantjuk meg. A településre érve szép faragott helységnév tábla és egy rendezett pihenőhely fogad bennünket. Végigballagva a Szabadság utcán a buszmegállóban találjuk a bélyegzőt rejtő fadobozt.

Pecsételés után tovább indulva balra fordulunk a Köztársaság utcára, majd 100 méter múlva jobbra, az Ady Endre utcára. Az erdő széléhez érve balra tartunk és egy enyhe kaptatón haladva elhagyjuk a falucskát. Az emelkedőn túljutva egy hatalmas rétre érünk, ennek szélén vezet a túra útvonala. Visszafelé tekintve láthatjuk a falu templomát, előre tekintve pedig Bakonykútipuszta épületeit, valamin a ránk váró akadályokat. Keréknyomokat követve úgy tűnik, mintha teljesen más irányba tartanánk, de egy jelzett, éles balkanyar rövidesen orvosolja ezt. Az épületek mellett elhaladva jobbra tart az utunk, majd egy nagy ívű bal kanyar következik. Közben egy rövid, sziklás emelkedőt kell leküzdenünk. Egy romos épülethez érve jobbra, egy kis ösvényre térünk, melyen az erdősáv széléig ereszkedünk. Rétekig elérve jobbra kanyarodunk ÉK felé. Egykori murvabánya területére érünk, balra tekintve szép kilátásban lehet részünk. Nagyjából 1 kilométert haladunk így, majd jobbra fordulva felkapaszkodunk a Bogrács-hegyre. Balra tartva elhaladunk egy magassági pont mellett majd enyhe ereszkedésbe kezdünk. Éles jobb kanyar következik, majd pár száz méter múlva egy kereszteződésben balra fordulunk. Egyenesen haladva elérünk a Gúttalmási és Iszkaszentgyörgy közötti műútra. Jobbkanyar után rövid szakaszon ezen ballagunk, majd balra letérünk róla és ÉK-i irányt tartva gyalogolunk. Nagyjából 1 kilométeres egyenes szakaszt követően balra fordulunk. A Vontató-hegy alatt ballagunk ismét egy jó kilométernyit, aztán jobbra fordulunk, és egyenesen a Fehérvárcsurgói-víztározóig haladunk. A partvonalát követve elballagunk a gátig és átkelünk rajta. A gáton átérve balra fordulva a Kopasz-hegy tövében sétálva érkezünk meg a horgászbolthoz, melynek falán található a Kéktúra bélyegzője.

Dolgunk végeztével haladjunk tovább az aszfaltozott úton. Rövidesen egy balra elágazó út indul, mi ezen menjünk tovább egy újabb elágazóig. A fő út jobbra tart, nekünk azonban balra le kell térnünk róla. Keresztezzük a víztározó leeresztő csatornáját, majd pincék és a hozzájuk tartozó szőlők, gyümölcsösök között folytatjuk az utat. Közel 2 kilométert enyhén emelkedve gyalogolunk és a Gajavölgyi Tájcentrum kerítéséhez érünk. Egy új, fából készült kapun juthatunk a kerítésen belülre, majd rögtön balra fordulva a kerítés mentén haladjunk tovább. Helyenként magas aljnövényzet lassíthatja a menetelést, de alapjában véve jól járható a terep. Rövidesen újra át kell haladnunk a kerítésen, ezúttal viszont egy létrát kell hozzá igénybe vennünk. Ezután kanyargós, de jól követhető úton leereszkedünk a korábban keresztezett műútra, majd jobbra fordulunk rajta. A Gaja-patak újbóli feltűnése után nemsokkal egy nagy parkolóhoz érünk. A parkolóból nyílik a Gaja-völgyi Tájcentrum főbejárata. Kapuján belépve rövidesen a patak mellé csapódunk és jó 1 kilométeren keresztül a jobb partján haladunk előre. Közben egy kis tavacskát és egy nagy tisztást is érintünk. Ezután pár száz méter múlva egy hídon átkelve folytatjuk az utat, továbbra is a vízfolyás partján lépdelve. Nagyjából további 2 kilométert ballagunk a patak mellett, majd egy turistaházhoz érkezve elhagyjuk az elkerített területet. Az épületet megkerülve a Kék jobbra lekanyarodik a földútról. Benőtt ösvényen kaptatunk felfelé, s közben kerítést is kell másznunk. A csúcsra felérve egy tisztásra érünk, majd rövidesen megpillantjuk a sífelvonó tartóoszlopait. Ez mentén haladva ereszkedünk lefelé, s közben az előttünk elterülő Bodajk és a Móri-árok látványában gyönyörködhetünk. A felvonó tövéhez érve következő lépéseinkkel már a városka utcáin ballagunk. A Vásártér utcán haladunk pár száz métert, majd jobbra fordulunk a Dózsa György utcára. Ezt a főutat követjük végig pecsételőhelyünkig, a Fenyő büféig - melyet egy kereszteződésben, az út bal oldalán találunk. Ha ezt zárva találjuk, akkor a nagyjából 1 kilométerre található Bodajk, Csókakő vasúti megállóhelynél találhatunk szabadtéri bélyegzőt. Ha ott megvagyunk a papírmunkával, akkor befejezettnek tekinthetjük az Országos Kéktúra 9. szakaszát.