2014. január 22.

Szent Margit nyomában

Elsősorban A Budapest Kupa miatt szerettem volna ezt a túrát teljesíteni, de aztán felidéztem régi szép emlékeimet a szigettel kapcsolatban, és rájöttem, hogy sok szép történelmi érdekesség és látnivaló van ott. Onnantól fogva a kupa csak másodlagos szempont volt..

Folytatva előzőnapi aktív pihenésemet, vasárnap Zsuval karöltve elmentünk a Margit-szigetre teljesíteni az Árpád-házi Szent Margit emlékére rendezett 'Szent Margit nyomában' teljesítménytúrát. A táv rövidsége révén - csak 6 km - egy kört írt le az útvonal a szigeten, érintve az ott található műemlékeket. A fotó alatt olvasható a túránk leírása.

A rajthely a Palatinus strandnál lévő buszmegálló volt, ahol a szervezőktől megkaptuk az igazolólapot, mely Szent Margit életét és legendáját, illetve az érintőpontoknak számító műemlékek leírását ismertette a túrázóval. Minden egyes pontnál egy-egy azzal kapcsolatos kérdésre kellett válaszolni. A rajttól dél felé indultunk a IV. Béla alapította Ferences kolostorromhoz, melynek csak gótikus főhomlokzatának és oldalfalának maradványai maradtak meg. Majd a második világháborút követő régészeti ásatásoknak köszönhetően a kolostor további részei is előkerültek. Az ehhez fűződő kérdés egy az épület emléktábláján olvasott évszámhoz fűződött.

Amíg ezt körmöltük, utolért bennünket Zoli és egy túratársa, Józsi is, így négyesben folytattuk tovább utunkat a Margit-híd alatti szigetcsúcsig, ahol egy kihelyezett papíron volt feljegyezve a pont érintésének igazolására szolgáló 'kód', mely a Nyulak-szigetének latin megfelelőjét: Insula leporum viselte. Innen visszafelé fordulva haladtunk el az Atlétikai Centrum majd a Hajós Alfréd uszoda előtt. Sok futóval találkoztunk, akiket szintén nem rettentett el a ködös időjárás.

Pár száz méternél messzebb alig lehetett látni, így nézelődés helyett, beszélgetéssel múlattuk az időt. Egyszer csak váratlanul előbukkant a ködből az Árpád-híd, tehát alig észrevehető idő alatt végigszáguldottunk a szigeten. A hídra csatlakozó út alatt átkeltünk a másik oldalra.

A visszafelé vezető úton első állomásunk - az itiner alapján, - a Szt. Mihály templom volt, majd a valamikori Domonkos kolostor romjait látogattuk meg. Ez utóbbiban található a sziget névadójának, Szent Margitnak a feltételezett sírhelye. A sírkőről leolvastuk az utolsó ellenőrzőkódot, majd rövid sétával vissza is érkeztünk a kiindulóhelyre.

A túra után, még mielőtt elhagytuk volna a szigetet, ellátogattunk a Vadaskertbe. Meglepetten tapasztaltuk, hogy a többi szárnyassal együtt a gólyák is jelen voltak még. Úgy tűnt nagyon jól elvannak jelen időjárási körülmények között, hasonlóképp mint kisebb társaik a vízben.

Visszakanyarodva a túrához - amit nem is neveznék túrának, inkább egy kellemes kis sétának: az előzetes várakozásaimhoz képest, sokkal többen voltak. Szolgáltatás nem volt, de a minimális nevezési díjért nem is várok el semmit. Egyébként mi előneveztünk, de még a kiírásban feltüntetett árnál is kevesebbet kellett fizetnünk. Köszönet a szervezőknek a vasárnap délelőtti programért és az új ismerősökért!

Szent Margit nyomában: Táv: 6 km, szint: 25 m, idő: 1:17

Túrán készült fotóink az alábbi képre kattintva megtekinthetőek: